Αξιότιμε κ.Υπουργέ
Σε συνέχεια και ως απόρροια των εγγράφων μας με αριθμούς 7/22-08-2013 και 10/25-08-2013 για το σε διαβούλευση κατατεθένΝομοσχέδιο για την Δ.Ε. σας καταθέτουμε τις προτάσεις μας και παρακαλούμε όπως προβείτε σε τροποποίηση των από 23-08-2013 δημοσιευθεισών Υπουργικών Αποφάσεων για τα Ωρολόγια Προγράμματα των μαθημάτων της Α΄ τάξης Ημερησίων και Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων, στο μέρος που αφορούν τα μαθήματα ειδικότητας του κύκλου επιλογής «Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής», με βάση την (Α) πρότασή μας που ακολουθεί. Επίσης παρακαλούμε το αυτό να συμβεί,
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΕΩΠΟΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Διδυμοτείχου 14, 104 44 Αθήνα
Τηλ/Fax: 210-5138873
κιν.: 6977749143, 6945840032
Αθήνα 25-8-2013
Αρ. Πρωτ:10
Προς: Υπουργό ΠΑΙ.Θ. κ. Κ. Αρβανιτόπουλο
ΘΕΜΑ:Τροποποίηση Υπουργικών Αποφάσεων δημοσιευθεισών στις 23-08-2013 σχετικά με τα «Ωρολόγια Προγράμματα των μαθημάτων της Α΄ τάξης Ημερησίων και Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων» για τον Κύκλο Επιλογής «Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής»
Αξιότιμε κε Υπουργέ,
Σε συνέχεια και ως απόρροια των εγγράφων μας με αριθμούς 7/22-08-2013 και 10/25-08-2013 για το σε διαβούλευση κατατεθένΝομοσχέδιο για την Δ.Ε. σας καταθέτουμε τις προτάσεις μας και παρακαλούμε όπως προβείτε σε τροποποίηση των από 23-08-2013 δημοσιευθεισών Υπουργικών Αποφάσεων για τα Ωρολόγια Προγράμματα των μαθημάτων της Α΄ τάξης Ημερησίων και Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων, στο μέρος που αφορούν τα μαθήματα ειδικότητας του κύκλου επιλογής «Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής», με βάση την (Α) πρότασή μας που ακολουθεί. Επίσης παρακαλούμε το αυτό να συμβεί, τροποποίηση, σχετικά με την ονομασία του κύκλου επιλογής που μας αφορά με βάση την (Β) πρότασή μας που ακολουθεί για μετονομασία του κύκλου επιλογής. Εφόσον βεβαίως αυτό γίνει αποδεκτό καταθέτουμε και το αντίστοιχο σχετικό ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων. Οι προτάσεις που καταθέτουμε και ζητάμε να γίνουν δεκτές μας αφορούν άμεσα, ως τη μόνη πανελλήνια επιστημονική ένωση σχετικών επιστημόνων και εκπαιδευτικών του γεωπονικού τομέα στην Δ.Ε.
Τονίζουμε ότι τα σημεία που ζητάμε να τροποποιηθούν στις πιο πάνω αναφερόμενες Υπουργικές Αποφάσεις δυστυχώς αλλοιώνουν την ουσία του Κύκλου Επιλογής Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής, εφόσον οι μαθητές θα καλούνται να μάθουν οικονομικές γνώσεις και γνώσεις πληροφορικής χωρίς να γνωρίζουν τίποτα γι αυτόν. Δηλαδή παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην εκπαίδευση το φαινόμενο μαθήματα ειδικότητας να μην έχουν ουδεμία σχέση με τον κύκλο επιλογής που αναφέρονται αλλά άμεσα να σχετίζονται με κάποιον άλλο (στην προκειμένη περίπτωση αυτόν της Οικονομίας και Διοίκησης). Και αν μιλήσουμε για τη σχέση της οικονομίας με την γεωργία, που είναι αδιαμφισβήτητη, αυτή έρχεται στην ώρα της, όταν ο μαθητής αποκτήσει γνώσεις και αίσθηση του Κύκλου Επιλογής και του Τομέα. Αυτά είναι τα ελάχιστα. Επίσης είναι δεδομένο ότι η οικονομία και η ανάλυσή της ιδιαίτερα για τον γεωργικό τομέα αν δεν στηρίζεται στις λειτουργίες και τις τεχνικές του τομέα, που αρχικά οφείλει κάποιος να γνωρίζει προκειμένου να προχωρήσει σε ορθή ανάλυση και σωστή εφαρμογή της, αυτή είναι στείρα και χωρίς νόημα κουραστική γνώση.
Τέλος μ’ αυτές τις ρυθμίσεις φοβόμαστε ότι θα παρακολουθήσουμε το κύκνειο άσμα της Γεωργικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εφόσον δεν εισακουστούν οι προτάσεις μας. Διότι οι μαθητές θα απογοητευτούν από το γενικόλογο και άσχετο των μαθημάτων του κύκλου επιλογής στην Α΄ Τάξη, ως προς τα αντικείμενα του Γεωργικού Τομέα, και εφόσον δεν θα υπάρχει ο καθηγητής να τον στηρίξει στην αίθουσα διδασκαλίας, δεν θα τον επιλέξουν στην Β’ Τάξη. Πιθανότερο όμως είναι εξαρχής να προτιμήσουν άλλους κύκλους επιλογής όπου τα μαθήματα ειδικότητας θα αντιστοιχούν σ’ αυτούς. Τέτοιες επιλογές δυστυχώς οδηγούν και πιθανότατα καταδικάζουν την γεωργική ανάπτυξη σε μαρασμό, ενώ τόσο την έχει ανάγκη ο τόπος μας και ειδικότερα την τρέχουσα περίοδο.
Οι προτάσεις μας για τροποποίηση των Υπουργικών Αποφάσεων στα Ωρολόγια Προγράμματα και τα μαθήματα της Α΄ Τάξης των ΕΠΑ.Λ. είναι:
Α. Τα μαθήματα ειδικότητας του κύκλου Επιλογής Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής στην Α΄ ΕΠΑ.Λ. όπως ορίζονται στις Υπουργικές Αποφάσειςείναι τα εξής :
1. Αρχές Αγροτικής Οικονομίας (5 ώρες)
2. Αρχές Λογιστικής (2 ώρες)
3. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας - Ασφάλεια & Υγιεινή (2 ώρες)
4. Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (4 ώρες)
Τα προτεινόμενα μαθήματα -γεωπονικού αντικειμένου- που είναι αυτονόητο και λογικό επιστημονικά και εκπαιδευτικά να ισχύσουν είναι τα εξής:
- Βασικές γνώσεις Γεωπονίας και Τεχνολογίας τροφίμων (3 ώρες)
- Εισαγωγή στη Γεωργική Παραγωγή (4 ώρες)
- Εισαγωγή στην Τεχνολογία Τροφίμων (2 ώρες)
- Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας - Ασφάλεια & Υγιεινή (2 ώρες)
- Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (2 ώρες)
Εάν ισχύσει η μεταβολή της ονομασίας του κύκλου που προτείνουμε στο σημείο Β. τότε προτείνουμε το μάθημα υπ’ αριθμ. 3. Εισαγωγή στην Τεχνολογία Τροφίμων (2 ώρες) να μην γίνει και στη θέση του να διδαχθεί το μάθημα:
3.Διαχείριση Φυσικών Πόρων (3 ώρες)
Σ’ αυτή την περίπτωση το μάθημα «Εισαγωγή στη Γεωργική Παραγωγή» να διδάσκεται 3 ώρες την εβδομάδα.
Η προσθήκη αυτού του μαθήματος (Διαχείριση Φυσικών Πόρων) θα δώσει μια, έστω και μικρή, χροιά περιβαλλοντικού τόνου στα διδασκόμενα μαθήματα της Α΄ Τάξης των ΕΠΑ.Λ. που απουσιάζει παντελώς , ως μη όφειλε, κατά την άποψή μας.
Β. Ο κύκλος επιλογής «Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής» (ακριβώς αντίστοιχος με την σχετική ομάδα προσανατολισμού του Νομοσχεδίου για την Δ.Ε.) προτείνουμε να μετονομαστεί σε κύκλο επιλογής «Γεωπονίας, Τροφίμων, Διατροφής και Περιβάλλοντος». Στην περίπτωση αυτή στο ωρολόγιο πρόγραμμα προτείνουμε να τροποποιηθεί όπως αναφέρεται στο σημείο Α.
Αναφερόμενοι σχετικά μ’ αυτή τη μεταβολή ως προς το Νομοσχέδιο για την Δ.Ε., που άμεσα συναρτάται και συνδέεται με τις Υπουργικές Αποφάσεις, αυτή μπορεί να γίνει με την μεταφορά της ειδικότητας “Τεχνικός Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος” στον Τομέα «Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής»,με την παράλληλη μετονομασία του Τομέα, όπως και το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. αλλά και συνάδελφοι δασοπόνοι προτείνουν για να μπορέσει να αναδειχθείκαι η συγκεκριμένη ειδικότητά τους. Να ληφθεί υπόψη ότι Γεωπονία και Δασοπονία είναι συγγενείς επιστήμες που συνεξετάζουν η κάθε μία από την πλευρά της το φυσικό και το γεωργικό περιβάλλον όπως και τις συναρμογές τους. Γι αυτό το λόγο και τα ακαδημαϊκά τμήματά τους συστεγάζονται στην ίδια σχολή στο Α.Π.Θ. με αρκετά κοινά ακαδημαϊκά μαθήματα και δασκάλους.
Παρακαλούμε να κάνετε δεκτές τις προτάσεις του Συλλόγου μας για τις τροποποιήσεις των συγκεκριμένων σημείων των Υπουργικών Αποφάσεων, προκειμένου να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της χώρας μας και, ιδιαίτερα, για την καίριας σημασίας για την ανάπτυξή της, Γεωργική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας.
Για το Δ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΣΑΤΗΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ |
Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΟΣΜΑΤΟΥ |